Jokainen kirjoittaja tarvitsee palautetta. Palaute on jopa niin tärkeää, että sen voidaan sanoa olevan suurin kirjoitusta kehittävä tekijä, toisinaan jopa enemmän kuin itse kirjoittaminen. Kirjoittaja ei koskaan voi katsoa omaa tekstiää niin objektiivisesti, että näkisi omat virheensä, tai edes vahvuutensa kunnolla. Kokenut kirjoittaja oppii tunnistamaan omat kompastuksensa, mutta siltikin tarvitaan joku ulkopuolinen vahventamaan nämä tunteet. Ulkopuoliset, joilla ei etukäteen ole mitään suhdetta tai odotusta tekstistä, näkevät tekstin täysin eri tavalla kuin sen kirjoittanut henkilö.
Tämän takia me kirjoittajat tarvitsemme niin kipeästi palautteenantajia. Tämä tehopaketti onkin suunnitteltu kaikille niille, joita palautteen antaminen koskee.
Mutta en osaa antaa palautetta!
Tämä on omien kokemuksien perusteella se perinteinen vastaus, kun kysyy jota kuta lukemaan ja antamaan palautetta tekstistä. Pyyntö herättää tunteen vastuusta. Pitäisikö minun tietää jotain? Enhän minä osaa sanoa mitään, enhän minä edes tiedä kirjoittamisesta mitään ja mielipiteiden muodostaminen on vaikeaa.
Tuollaiset väitteet ovat lähes aina täyttä huttua ja sisältää epärealistisia odotuksia palautteen antamiseen liittyen. Usein jopa niin, ettei väitteen sanoja itse tiedä tätä.
Kysytäänpä näin: Oletko koskaan arvostellut elokuvaa tai kirjaa? Et välttämättä kirjallisesti, mutta mielessäsi? Oletko suullisesti keskustellut siitä, mitä olit mieltä juuri näkemästäsi elokuvasta, televisio-ohjelmasta, videopelistä tai sitten kirjasta?
Jos olet, olet jo antanut palautetta (tekijälle, joka ei sitä vain kuule). Se ei tosiaankaan ole, eikä sen tarvitse olla, sen ihmeellisempään. Sinä kerrot rehellisen mielipiteen siitä, mitä olet asiasta mieltä. Oliko se hyvä, huono, tylsä, kiihdyttävä, itkettävä vai naurattava? Ja aina, muista pitää mielessä se legendaarinen kysymys miksi. Miksi? Siitä puhutaan sitten vielä myöhemmin.
Mutta tiivistetysti, palautteen antaminen ei ole yhtään tämän vaikeampaa. Se ei ole Suurien kirjailijoiden salainen tekniikka, joka vaatisi tietoutta kirjoittamisesta ja kirjoista, vaan kyse on ihan arkisesta toimesta, jota sinäkin teet huomaamattasi vähän väliä. Sitä kohtaan ei pidä ottaa paineita eikä sitä tarvitse jännittää, sillä lähes tulkoon aina, minkälainen tahansa palaute toimii.
Palautteen antamisen jalo taito:
Eli ohjeennuorat joiden avulla sinäkin menestyt!
1. Et ole kirjailija
Jatketaan vielä sitä, mitä sanoin jo alussa: Tehtävänäsi ei ole kirjoittaa kirjaa. Et ole kirjailija, vaan se on hän, jonka tekistä luet. Tämä samaan aikaan vapauttaa sinut sanomaan mitä tahdot, sinun ei tarvitse tietää kirjoittamisen salaisuuksista, mutta se myös rajoittaa. Kun annat palautetta, sinun tehtäväsi on osoittaa ongelmia, ja vahvuuksia, ei ratkaista niitä. Sitä ei vaadita eikä usein halutakaan palautteelta.
Älä siis yritäkään ryhtyä kirjailijaksi. Jotkut saattavat saada valaistumisen hetken ja todeta, että haa, minustakin voisi tulla kirjailija. Tämä sitten kannustaa ideoimaan ja ratkaisemaan tekstissä esiintyneitä ongelmia. "Ehkäpä sinun pitäisi tappaa tämä hahmo ja tehdä tässä näin ja..." Jos tätä ei erikseen toivota, niin silloin kannattaa omien ideoiden kertominen jättää välistä. Se on kirjailijan tehtävä ratkaista ongelma, sinä osoitat sen. Sinä piirrät leikkauspotilaalle punakynä viivat ja kirjailija tulee ja ottaa skalpellin käteensä.
Ja siinä tapauksessa, ettet todellakaan tiedä mitä asialle pitäisi tehdä? Ei hittoakaan väliä. Tärkeintä on se, että sinä kerrot jos joku ei toimi. Voit yrittää hahmottaa asiaa, esimerkiksi perustella, ettet pidä tästä hahmosta, koska hän on valehtelija, mutta jätä ongelman selvittely kirjailijalle.
Älä siis yritäkään ryhtyä kirjailijaksi. Jotkut saattavat saada valaistumisen hetken ja todeta, että haa, minustakin voisi tulla kirjailija. Tämä sitten kannustaa ideoimaan ja ratkaisemaan tekstissä esiintyneitä ongelmia. "Ehkäpä sinun pitäisi tappaa tämä hahmo ja tehdä tässä näin ja..." Jos tätä ei erikseen toivota, niin silloin kannattaa omien ideoiden kertominen jättää välistä. Se on kirjailijan tehtävä ratkaista ongelma, sinä osoitat sen. Sinä piirrät leikkauspotilaalle punakynä viivat ja kirjailija tulee ja ottaa skalpellin käteensä.
Ja siinä tapauksessa, ettet todellakaan tiedä mitä asialle pitäisi tehdä? Ei hittoakaan väliä. Tärkeintä on se, että sinä kerrot jos joku ei toimi. Voit yrittää hahmottaa asiaa, esimerkiksi perustella, ettet pidä tästä hahmosta, koska hän on valehtelija, mutta jätä ongelman selvittely kirjailijalle.
2. Ole rehellinen
Rehellisyys maan peri, ja sillä myös kirjailijoita leivotaan. Äärimmäisen tärkeä, kenties tärkein, ohje. Tämä koskee varsinkin henkilöitä, joilla on läheinen suhde kirjoittajaan, siis perheenjäsenet ja ystävät. Heille tulee helposti fiilis, ettei kehtaa sanoa sitä, mitä todella on mieltä, mutta todellisuudessa kaunistelu tekee vain hallaa. Moni kirjoittaja kuulee mielummin karun totuuden kuin siloteltua valetta. Auta korjaamaan, elä peittelemään.Ja jos sinun on kuitenkin kerrottava, että teksti ei todellakaan toimi kunnolla, niin muista "hampurilaistekniikka" palautteen annossa: ensin vähän hyvää, sitten huonoa ja lopuksi vielä hyvää. Näin ei tuhota välittömästi toisen unelmaa, mutta älä myöskään ala väkisin keksimään jotain kehuttavaa. Aina on muistettava, että jokainen työ on vaatinut useiden tuntien kirjoittamista ja suunnittelua, kohtele sitä myös sillä tavalla.
3. Sovi kirjailijan kanssa säännöt ja toiveet
Tämä on samaan aikaan kirjailijan kuin myös palautteen antajan velvollisuus: ennen kuin aloitat lukemisen, keskustelkaa siitä, mitä tältä palautteelta oikein halutaan. On täysin eri asia haluta palautetta ensimmäiselle raakaversiolle kuin juuri kustantamoon lähtevälle tekstille. Tekstin eri vaiheet kuin kirjailija itsekin vaikuttavat siihen, millaista palautetta tarvitaan ja mikä on hyödyllisintä.
Jos kirjailija toivoo sinun keskittyvän vain isoihin kuvioihin, hahmoihin, juoniin, lukuihin, on sinun turha alkaa pilkuttaa ja korjaamaan lauseita. Mitä luultavammin tässä vaiheessa oleva teksti tulee kokonaan uudelleen kirjoitetuksi, eikä tekstin kieliasuun olekaan vielä keskitytty. Kun taas teksti vie viimeisiään, esimerkiksi kilpailun deadline lähenee, on parempi keskittyä myös pienempiin asioihin, varsinkin asioihin, jotka voidaan korjata (ja vaikka ei ehdittäisikään korjata, on aina hyvä kertoa myös isommista ongelmista).
Kirjailijan itse pitäisi hoitaa tämä, mutta häntä on aina hyvä muistuttaa, jotta olette samalla kartalla. Kun lukee palautetta, joka keskittyy täysin eri asioihin kuin toivoo tai tarvitsee, voi se tuntu raskaalta pettymykseltä, oli palaute miten hyödyllinen tahansa. Nämä asiat ovat aina tapauskohtaisia ja tulisi siksi selvittää joka kerta erikseen. Kirjailijan on kerrottava asiat, jotka häntä mietityttävät ja palautteen antaja pyrkii mahdollisuuksien mukaan vastaamaan tähän.
Erikseen voi myös sen sanoa, että harvemmin palautteen antajalta pyydetään kielenhuoltoa. Kielenhuoltaminen on varsin raskasta työtä, eikä sitä siksi usein voidakaan vaatia palautteen antajalta. Tätä varten keskustellaan erikseen.
4. Kerro lukemisen kokemuksesta ja tunteistasi
Moni ei tajua tätä, mutta kirjailijalle voi olla todella hyödyllistä, jos kerrot mitä tunsit tekstin aikana. Kylmän etäinen ja kirurgisen tarkka analyysi voi toimia, mutta hieman laajempi palaute antaa kirjailijalle enemmän työskentelyvaraa. Tämä jatkaa osittain sitä, ettei palautteen antajana tarvitsekaan tietää miksi jokin toimii ja miksi ei.
Palaute kuten "Minä jouduin lukemaan kolme viimeistä lukua putkeen tietääkseni mitä niissä tapahtuu", on erinomainen palaute. Se antaa kirjailijalle tietoa kokemuksista, joita lukijat kokevat, mutta myös ohjeita miten analysoida omaa tekstiä. Samoja voisi olla, että "En todellakaan olisi arvannut, että henkilö kuolee" tai "Alku kyllästytti minua siihen, asti kunnes päävastus tuli kuvioihin".
Kerro mitä tunsit missäkin kohtaa kirjaa. Jos jokin kohta sai sinut itkemään, niin hitto vie, se jos joku on kerrottava! Jos pelkäsit jossain kohti hahmojen puolesta tai sinua ärsytti, että tämä teki typerän valinnan, kerro se. Tämänlainen palaute on kirjailijalle kultaakin kalliimpaa, koska se antaa aidon kuvan itse lukemisprosessista ja auttaa parantamaan tekstiä sen mukaan.
Tämä myös kertoo kirjailijalle asioita, joita palautteen antaja ei välttämättä aina ajattele. Toisinaan voi olla ihan tarkoituksellista, että lukija vihaa jotain kohtausta tai hahmoa. Siksi on parempi kertoa, ettet pitänyt, kuin se, ettei nämä vain toimineet.
5. Kyse ei ole pelkästään ongelmista
Aina ei tarvitse keskittyä siihen, mikä tekstissä on vikana. Toki palaute on ensi sijaisesti sitä, että etsitään virheitä, mutta jos niitä ei ole, miksi etsiä täikammalla? Ja vaikka virheitä olisikin, on onnistumiset syytä tuoda esille. Tämä jos joku nostaa kirjailijan itsetuntoa, mutta myös kertoo tekstistä. Jos joku kohta on hyvä, niin kirjailija voi tutkia ja selvittää mitkä asiat tekevät tekstistä hyvän. Hyvää on myös turha korjata. Tämä on aivan yhtä tärkeää kuin ongelmien havaitseminen.
6. Miksi?
Sinun ei tosiaankaan tarvitse tietää miksi jokin asia toimii tai miksi ei, vaan voit hyvin vain sanoa, että tämä asia herätti tämän tunteen. "En pidä päähenkilöstä", on hyvä, luja palaute, mutta jos puhutaan monta sataa sivua pitkästä teksistä, voi syitä olla vaikea etsiä. Siksi sinun kannattaakin kysyä itseltäsi miksi. Miksi et pidä päähenkilöstä? Sanotaan, että päähenkilö on liian tiukka perheelleen. Miksi hän on tiukka saataa olla liian abstrakti kysymys, mutta missä kohdissa tämä esiintyi, mikä sai sinut muodostamaan tämän ratkaisun? Oliko se se kohtaus, jossa päähenkilö laiminlyö lapsensa hoidon? Jos näin on, kerro se.
Kysy miksi niin monta kertaa kuin kykenet vastaamaan ja se on järkevää. Eikä tästäkään pidä ottaa paineita, kunhan vain pohdit hetken aikaa miksi pidit tai mikset pitänyt jostain.
5. Ole objektiivinen
Tämä on tehtäväsi, ja vaikka et tekstiä tunne, voi olla liian helppo analysoida tekstiä kirjailijaa ajatellessa. Muista unohtaa teidän suhteenne ja kerro se, mitä olet mieltä. Muistetaan myös se, että jos olet suostunut lukemaan genreä, joka ei ole sinun suosikkisi, niin älä yritä muuttaa sitä tai kertoa, ettet pidä mistään tällä tavalla kirjoitetusta. Käsittele tekstiä omassa genressään ja niiden perusteella. Jos et pidä teksteistä, joissa on minä-kertoja, älä pura tunteitasi sitä kohtaan vaan yritä katsoa sitä objektiivisesti ja etsiä aitoja onnistumisia ja kompastumisia sen suhteen.
8. Play it cool
Vaikka sinulla on kunniallinen ja arvostettu tehtävä arvioidessasi toisen tekstiä, yritä olla muutakin kuin vain opettaja punakynän kanssa. Jos kykenet, pyri ottamaan tekstiin etäisyyttä niin, että saisit mahdollisiman realistisen kokemuksen, siis sellaisen kokemuksen, jossa luet ihan tavallista romaania tai novellia. Tekstiä lukiessai voi pitää jossain alitajunnassa mielessä se, mikä tässä on hyvää ja mikä ei, mutta sen ei pitäisi olla ainoa asia jota ajattelet. Muista, teksti on tehty viihdyttämään. Yritä siis sinäkin viihtyä sen parissa, koska jos teksti onnistuu voittamaan sinut puolellesi ja yllättämään, naurattamaan, itkettämään, jännittämään tai muuten vain viihdytämään sinua, niin teksti on jossain onnistunut.
Asioita, joita voit miettiä
Viimeiseksi listaan tässä asioita ja kysymyksiä, joita voit miettiä lähes tulkoon aina palautetta antaessasi. Nämä asiat kiinnostavat suurta osaa kirjoittajista, oli teksti sitten novelli tai romaani. Seuraava lista on kuitenkin sen verran pitkä, ettei tästä mitään kannata opetella ulkoa tai jatkuvasti miettiä. Sinun ei todellakaan tarvitse vastata näistä jokaiseen kysymykseen, sillä jokainen teksti vaatii oman erityishuomionsa eri asioissa. Tämä lista auttaa enemmänkin siinä kohti, kun olet jo lukenut tekstin ja yrität muodostaa ajatuksiasi.
Hahmot
Toimivatko hahmot? Ovatko he mielenkiintoisia, haluatko tietää mitä heille käy tarinassa ja sen jälkeen? Onko tarina näiden hahmojen arvoinen?
Kenestä pidit eniten, kenestä vähiten?
Pystyitkö samaistumaan heihin, ymmärsitkö heidän tekonsa, tunteensa ja motiivinsa?
Tuntuivatko hahmot tarpeeksi erilaisilta? Oliko heillä omat persoonansa?
Juoni
Oliko juoni toimittava? Veikö se sinut mukanaan?
Mitä mieltä olit alusta, keskikohdasta ja lopusta? Oliko jokin näistä vahvempi kuin muut?
Oliko alku tarpeeksi vetävä, missä kohti tarinaa pääsit kunnolla mukaan ja halusit tietää enemmän?
Tuntuiko keskikohta tukevalta, kiinnittkö siihen erityisesti huomiota (usein keskikohta on kirjan "tylsin" kohta)?
Oliko juonessa yllätyksiä ja mysteerejä? Tuntuiko sinusta, että halusit tietää miten tarina loppuu, vai oliko sillä mitään väliä?
Arvastiko juonen, haittaisiko se? Entä oliko lopetus toivomasi?
Loppuivatko luvut tyydyttävästi? Saivatko ne haluamaan jatkaa lukemista?
Miljöö, kuvailu
Oliko kuvailu aitoa? Liian yksityiskohtaista, liian vähän tietoa?
Tuntuiko sinusta, että kirja muodosti elävän kuvan tapahtumapaikoista?
Kieli ja asettelu
Mitä pidit tekstin kielestä? Toimiko se, välittikö se kuvan, jota siinä yritettiin?
Oliko tekstiä raskasta tai kevyttä lukea? Menikö se nopeasti, hitaasti?
Toimivatko kielikuvat ja puhe? Oliko lukeminen sulavaa vai joudutiko tarpomaan joidenkin kohtien ylitse?
Oliko siinä jotain suuria kömmähdyksiä, toistoa, outoja sanoja, virheitä?
Ymmärsitkö aina mitä tapahtuu, oliko kirjoittaminen selvää?
Olivatko luvut sopivan pituisia? Liian lyhyitä, pitkiä?
Yhteenveto
Mitkä asiat jäivät päälimmäisen mieleesi, niin hyvässä kuin huonossakin?
Mistä muistat tekstin?
Mikä olisi "arvosanasi" tekstille? Oliko enemmän hyvää vai huonoa? Ostaisitko tekstin, entä suositteleisitko jollekin toiselle?
***
Nyt viimeistään olet valmis hyväksymään tehtävän palautteen antajana. Muista aina, ettei kyse ole mistään erikoisesta tehtävästä, eikä sitä tulisi edes ajatella. Mitä sinulta halutaan on se, että luet tekstin ja sen jälkeen kerrot sen, mitä olet siitä mieltä. Ei sen enempää, ja silti, se on suurin lahja, jonka kirjoittajalle voit antaa.
Nostan esille viimeisen erityishuomion:
Jos kuitenkin käy niin, ettei tekstin lukeminen kiinnosta, kerro se suoraan. Älä kiertele ja kaartele ja sano, että luet tekstin, jos et lue. Samaan aikaan kuin tekstin lukeminen on todella hieno lahja, niin se, ettet teekään sitä lupauksista huolimatta, tuottaa yhden suurimmista pettymyksistä.
Jos sinusta tuntuu, ettet siltikään osaa tai halua tehdä sitä, tai sinulla ei yksinkertaisesti ole aikaa, niin sitten kieltäydy. Sinun on parempi sanoa suoraan, että nyt ei vain toimi, kuin kierrellä asiaa sen kummemmin.
Kirjailijoiden on muistettava, että jos joku suostuu lukemaan tekstisi ja antamaan palautetta, tekee hän tämän käytännössä aina ilmaiseksi ja oman vapaa-aikansa kustannuksella, eli juurikin hyvää hyvyyttään. Monilla on muitakin velvollisuuksia ja vaikkei olisi, aina ei tunnu siltä, että haluaa lukea. Liika ei siis saa vaatia, vaan nöyryys on hyvä muistaa. Ole kiitollinen ja arvosta palautetta, oli sen lopputulos mikä tahansa. Siksi olisi hyvä kysyä, käykö jokin aikataulu, ja jos mahdollista, asetettava se mahdollisimman löyhäksi. Jokin tavoite olisi aina hyvä olla, jotta olette molemmat perillä siitä, koska teksti on luettu.
Älä kuitenkaan lukijana hyödynnä tätä ja venytä tekstin lukemista loputtomiin. Jos sinulla ei ole aikomusta lukea sitä tai tiedät, ettet saa palautetta tehtyä päiviin ja viikkoihin, kerro se. Jos joku tekee vapaaehtoisesti jotain työtä, niin häntä ei voida patistaa tekemään sitä, mutta ei myöskään ole kiva venytellä tätä sääntöä miten tahtoo. Kirjailijana ei ole mukavaa kysellä onko palautetta tulossa, joten jos jotain on käynyt, kerro siitä itse.
Kirjailijat voivat myös hyvin tehdä sitä, että lukevat toisilta ristiin. Palkitse apu avulla (ja käytä niitä salaisia kirjailija tekniikoita, joista muille ei saa kertoa).
Ennen kaikkea, muista: sinun on tarkoitus viihtyä.
Ja vielä kaikilta kirjailijoilta: kiitos. Tuhannesti kiitos.
Myös palautteen saajalle pitäisi olla omat ohjeet. Kuten vaikka se, että palautetta kannattaa myös kuunnella, eikä tyrmätä kaikkea kritiikkiä sanomalla "toi on nyt vaan sun mielipide ja mä tykkään omasta kirjoitustyylistäni". Kuinka turhauttavaa on kirjoittaa pitkä palaute ja sitten siitä ei tartu mikään kirjoittajan päähän! On aina kurjaa kuulla, mikä tekstissä ei toimi ja mitä pitää korjata, mutta toisaalta sellainen sitten myös auttaa. Koska jos kymmenkunta lukijaa on samaa mieltä, että jokin ei toimi, niin silloin se luultavasti ei toimi. Ja sitä kannattaa harkita korjata.
VastaaPoistaÄläs nyt, olet askeleen edellä ;) Kirjoittajille on ihan omat ohjeet tulossa palautteen vastaanottamisesta!
PoistaHyvä postaus!
VastaaPoistaHaluaisin vielä lisätä yhden pointin: palautteen antaminen kehittää myös kirjoittajaa. Jokainen lukemani teksti on saanut minut oivaltamaan uusia asioita kirjoittamisesta, niin hyvässä kuin pahassa. Jos tektissä on jotain vialla, on minun tunnistettava vika ja kerrottava miksi se vaivaa minua. Subjektiiviset huomautukset on erotettava objektiivisista. Jos teksti on onnistunut, täytyy sekin analysoida.
Muistan jonkun kirjailijan joskus sanoneen, että palautteen antaminen voi kehittää jopa enemmän kuin kirjoittaminen! :)
Tämä on muuten harvinaisen totta! Kiitos kun toit asian esille. Olen täällä hieman jo sanonut sitä, että kannattaa arvostella kirjoja, koska se parantaa sinua, mutta muiden tekstien lukeminen, siis arvosteleminen, auttaa vieläkin enemmän.
PoistaSiksi onkin hyvä arvostella toisten tekstejä, siinä myös näkee siitä, mistä pitää ja mitä ei, vaikkei se varsinaisesti liittyisikään itse tekstin tasoon.