Kaikkonen ei ole monessakaan mielessä "perinteinen" kirjailija. Ensinäkin, ja hämmästyttävästi, hän ei koskaan suunnitellut tulevansa kirjailijaksi. Hän kannustaa itse muita kirjoittamaan ja hänen hyvin erilainen tarinansa kertoo toisenlaisen tien julkaistuksi kirjailijaksi. Haastattelun jälkeen itse ainakin koin uutta energiaa kirjoittamisen suhteen. Miksen minäkin onnistuisi?
Kaikkonen kirjoittaa dekkareita Hessu Laine -nimisestä suomalaisesta miehestä. Ensimmäinen osassa, Kuoleman varjo, Hessun hyvä ystävä ja työkaveri kuolee, eikä Hessu ole vakuuttunut siitä, että kuolema oli luonnollinen. (Lue minun kirjoittamani arvostelu: Kuoleman varjo) Toisessa osassa, Rakkaat lapset, Hessu tutkii kadonneen tytön tapausta.
Kaikkosen tarina on hieno esimerkki siitä, miten voi onnistua kun todella päättää tekevänsä niin.
Piia Kaikkonen
Kirjailijahaastattelu Tikkurilan kirjaston kirjapiirissä.
Olet
haastatteluissa sanonut, että et ole aina halunnut kirjailijaksi. Miten ja
miksi sitten ryhdyit kirjoittamaan kirjan?
Päädyin hieman erikoista tietä kirjailijaksi. En koskaan
haaveillut kirjailijuudesta, en ole edes koskaan harrastanut kirjoittamista.
Olen kirjoittanut ainoastaan kaksi asiaa koko elämäni aikana, ensimmäisen ja
toisen romaanin. Lähdin kirjoittamaan, koska pidän lukemisesta erittäin paljon.
Ihmettelin, miten kukaan osaa ja pystyy keksimiään
fiktiivisiä asioita. Siis uusia ihmisiä, hahmoja, paikkoja ja juonia joita ei
ole olemassa, ja esittää ne niin, kuin ne olisivat totta. Tämä ihmetytti ja
kiehtoi minua: mitä erityisominaisuuksia täytyy olla vai pystyykö
”tavallinenkin” ihminen siihen? Mistä koko prosessi lähtee liikkeelle? Onko se
ensin muistiinpanoja ja siitä lähdetään kirjoittamaan, miten oikein luodaan
hahmoja, ja tämän kaltaisia kysymyksiä.
Pohdin tätä prosessia pitkän aikaa ja mietin, pystyykö
”tavallinen” ihminen tähän. Aloitin jopa kirjoittamaan ja kirjoitin pari sivua,
mutta ei siitä mitään tullut. Unohdin asian sitten yli kymmeneksi vuodeksi.
Kaksi, kolme vuotta sitten löysin nämä sivut jonka loppuun viemiseen mieheni
kannusti minua. Hän halusi minun kertovan, miten tarina päättyy. Päädyin sitten kirjoittamaan tekstiäni ja
sain hieman omaksikin ihmetykseksi romaanin valmiiksi. Iso kiitos siitä kuuluu
miehelleni, joka kannusti koko ajan.
Miksi lähdit
kirjoittamaan juuri dekkaria?
Luin jo nuorena hyvin paljon vaikka mitä, mutta dekkarit
olivat itselleni ne parhaat kirjat, ja ovat ansainneet erityisen paikan
sydämessäni. Koen, että dekkareissa pääsen paremmin vuoropuheluun kirjailijan
itsensä kanssa. Niissä on myös selvä kaava, niin lukiessa kuin kirjoittaessa.
Ensin esitellään päähenkilö, sitten mysteeri joka ratkaistaan. Pidän varsinkin
dekkarien yllätyksistä ja käänteistä. Dekkari oli luonnollinen valinta, en edes
harkinnut mitään muuta vaihtoehtoa.
Mitä olit
kirjoittanut ennen esikoistasi, aiempia romaaneja? Kuinka paljon sanoisit
sinulla olevan kokemusta tai koulutusta?
Minulla tosiaan ei ole mitään
pöytälaatikossa. Ainoa pöytälaatikkoviritelmä oli esikoiseni muutaman sivun
alku, joka odotteli kymmenisen vuotta loppuun kirjoittamista. Muuta kokemusta
tai koulutusta kirjoittamisesta minulla ei ole.
Heti ensimmäisen julkaistuani minulta kysyttiin kirjoitanko
toisen ja koska kirjoitan. Itse en
ollut asiasta täysin varma. Kirjoittaminen oli itselleni enemmänkin
omakohtainen kokeilu jossa halusin
testata juonen ja tarinan keksimistä. Se, että kirja päätyi kansien väliin ja että olen saanut näin paljon julkisuutta, on ihmeellistä. Ei se ollut missään kohti tavoitteeni. Minulta alettiin kysyä paljon toisesta tekstistäni: onko samta henkilöt, mitä siinä tulee tapahtumaan ja niin edelleen.
Sitten minua alkoikin jo kiinnostamaan jälleen: pystyisinkö kirjoittamaan toisen osan? Oliko ensimmäinen vain vahinko? Osaisinko nyt, kun kirjoitan tavoitteellisesti ja minun tarkoitukseni on julkaista. Osaisinko yhä kirjoittaa? Ajattelin että olenko kuin golffari joka tekee hole-in-onen, muttei onnistu siinä enää toiste. Halusin haastaa itseni ja kokeilla, osaisinko kirjoittaa toisen osan.
testata juonen ja tarinan keksimistä. Se, että kirja päätyi kansien väliin ja että olen saanut näin paljon julkisuutta, on ihmeellistä. Ei se ollut missään kohti tavoitteeni. Minulta alettiin kysyä paljon toisesta tekstistäni: onko samta henkilöt, mitä siinä tulee tapahtumaan ja niin edelleen.
Sitten minua alkoikin jo kiinnostamaan jälleen: pystyisinkö kirjoittamaan toisen osan? Oliko ensimmäinen vain vahinko? Osaisinko nyt, kun kirjoitan tavoitteellisesti ja minun tarkoitukseni on julkaista. Osaisinko yhä kirjoittaa? Ajattelin että olenko kuin golffari joka tekee hole-in-onen, muttei onnistu siinä enää toiste. Halusin haastaa itseni ja kokeilla, osaisinko kirjoittaa toisen osan.
Kun asia alkoi tarpeeksi vaivaamaan, niin pakkohan se oli
jälleen kokeilla. Asetin itselleni aikataulun: tässä kohti aloitan ja tässä
olen valmis. Kysyin jo alustavasi kustantajalta olisiko sopimus tälle toiselle
kirjalle mahdollinen ja koska minun pitäisi olla valmis, jotta kirja ehtisi
julkaistavaksi vuoden lopuksi. Sanottiin, että jos kesäkuuksi saadaan teksti ja
se on tarpeeksi hyvä, niin voidaan julkaista. Jossain kohti oltiin kuitenkin niin
hyvässä aikataulussa ja laadussa, että aikataulu siirrettiin toukokuulle jotta
saatiin elokuussa julkaistua.
Ensimmäisen kirjanjulkistustilaisuudessa sain mieheltäni
sanelukoneen, koska olin puhunut siitä miten minulla ei ole aikaa kirjoittaa.
Mieheni kannusti minua taas kirjoittamaan, hän toivoi minun kirjoittavan niin
kauan kuin se tuntuu hyvältä ja haluan testata sitä. Sanelin sitten toisen
kirjan rungon viiteen - kuuteen minuuttiin. Mistä se alkaa, päähenkilöt (joista
osa oli samoja kuin edellisessä, osa uusia), perusjuoni ja miten kirja päättyy.
Kun se oli valmis, kirjoitin alustavan rungon valmiiksi, joka toimi ikään kuin
synopsiksena. Pysyin suhteellisen hyvin rungossa. Se oli tavoitteeni, en
halunnut rönsyillä muualle. Minulla on kuitenkin sen verran vähän kirjoittamiskokemusta,
etten usko hallitsevani jos se lähtee lapasesta. Sama juttu minulla oli myös
ensimmäisessä romaanissa.
Aloitin toisen kirjan useampaan kertaan. Kun olin
kirjoittanut kaksi ensimmäistä lukua, huomasin että se alkoi aivan samalla
tavalla kuin ensimmäinen kirja, ja tajusin että ei, ei, ei. Pyöräytin koko
idean uusiksi, kirjoitin sen toisen kerran, sitten kolmannen ja sitten se
tuntui jo toimivan.
Sinänsä toisen kirjan kirjoittaminen oli helpompi prosessi,
kun tiesin mitä kirjoittaminen oli. Nyt oli kuitenkin paljon suuremmat paineet
ja paniikki siitä, tuleeko tästä parempi, näkyykö tästä että se on toinen
kirjani? Olin saanut kommentteja monesta asiasta ja mietin, voinko enää keksiä
Hessuun mitään kiinnostavaa jotta tarinakin menisi eteenpäin? Sinänsä asia oli
kaksijakoinen.
Mieheni kuitenkin oli sitä mieltä, että kehityksen huomasi.
Toinen kirja meni paljon sujuvammin eikä ongelmia ollut. Ensimmäisen kanssa
piti enemmän keskustella ja miehenikin sai sanoa jotain. Toista kirjoitin hänen
mukaansa ”kuten kirjailija”.
Miten sitten
kuvailisit esikoiskirjasi kirjoittamista?
Minulla oli myös ensimmäisessä osassa deadline, jonka päätin
itse. Kun löysin 10 vuotta kadoksissa olleen tekstin pätkän elokuun puolessa
välissä, halusin kirjoitta sen vuoden loppuun mennessä. Päätin näin koska olen
luonteeltani järjestelmällinen, enkä halunnut käyttää prosessiin liian paljon
aikaa. Laskin sitten paljonko sivuja suunnilleen kirjassa on ja siitä paljonko
minun pitäisi kirjoittaa kuukaudessa, paljon viikossa ja päivässä. Pysyin näin
kokoajan kärryillä missä olin ja halusin varmistaa että ehdin. Aikataulu ja
sivumäärien seuraaminen auttoi hahmottamaan prosessni etenemistä ja helpotti
tavoitteen saavuttamista.
Dekkariesi
päähenkilö, Hessu Laine, on mies. Kerrotko hänestä, miksi valitsit miehen?
Aloittaessani päähenkilön luomisen, mietin ensin
ominaisuuksia, sitten vasta sukupuolta. En yrittänyt tietoisesti päättää
sukupuolta, vaan kun olin saanut ominaisuudet ja tiesin kuka hahmoni oli,
tajusin hänet mieheksi. Tälle ei oikeastaan ole sen suurempaa syytä.
Hessu on ”tavallinen, suomalainen mies”, mikä taas on
tarkoituksella. En lähtenyt luomaan uutta sankaria. Tiedostin etten näin
kirjoittaja-amatöörinä olisi pystynyt luomaan uutta Bondia. Sen sijaan loin
jotain todella arkista, täysin toiseen suuntaan menevää. Hänellä ei ole vippaskonsteja,
ei ylimääräisiä apuja tai kojeita, eikä hän ole vahvin tai fiksuin. Tarinassa
ei ole takaa-ajoja, väkivaltaa tai pilvenpiirtäjiltä hyppimistä, ja tämä
määritteli päähenkilöä.
En halunnut tehdä Hessusta täydellistä miestä. Kaikki
tekevät virheitä ja hölmöyksiä. Kukaan ei onnistu ensi kerralla, jokainen
joutuu yrittämään useasti ja hakkaamaan päätään seinään. Välillä Hessu on
mielestäni lutunen ja toisinaan ärsyttävä. Hänestä on kysytty paljon meneekö
hän naimisiin, ja monet selvästi haluaisivat niin käyvän.
Koska olen luonut ja keksinyt Hessun, minä totta kai
rakastan häntä. Häneen on tullut paljon asioita, mitä en koskaan ajatellut ja
Hessu on tullut hyvin konkreettiseksi omaksi hahmokseen. Minulta on usein
kysytty onko hänessä jotain omaa itseäni ja omia kokemuksia, enkä usko että
sitä voidaan välttää, vaikken tietoisesti niin teekään. Varmasti hänessä on
paljon minua. Molemmissa kirjoissa on musta koira, jollainen minulla on
itselläkin. Ensimmäisen kirjan espanjalainen naishahmo on Maria, ja jossain
kohti minua muistutettiin, että se on minunkin toinen nimeni. En ollut tajunnut
koko asiaa kirjoittaessa koska olin mieltänyt hänet niin vahvasti
espanjalaiseksi. Olen varma, että kirjoista löytyy jotain omaa itseäni, mutten
tiedosta sitä. Näin käy varmasti kaikille kirjailijoille.
Tarinani lähti liikkeelle hahmosta, ja kun Hessu oli
olemassa, niin se antoi jo suunnan millainen tarina tulisi olemaan. Aloin
tajuta millaiseen maailmaan hän voisi sujahtaa ja mitä hänelle voisi tapahtua.
Vaikka mieheni piti Hessusta alusta alkaen, hän ei Hessun
nimestä pitänyt. Hän pyysi minua vaihtamaan sitä, mutta koska tarinan alku oli
kirjoitettu jo 10 vuotta sitten ja se oli muhinut mielessäni kaiken aikaa, oli
nimi jo juurtunut mieleeni. En enää oikein voinut vaihtaa nimeä, Hessu oli niin
vahvasti Hessu. (Nimien keksiminen on muutenkin hankalaa koska aina on joku
lähipiirissä jolla on sama nimi. Tällöin on oltava varovainen, ettei kirjoita vahingossa
heistä, tai etteivät he loukkaannu.)
Miten päädyit
kirjojen aiheisiin?
Yksi tärkeä asia, kun vasta opettelen kirjoittamista, oli
mielestäni se, että valitsin aiheen joka koski ja kiinnosti itseäni. Toisen
kirjan lähtökohta on kadonnut teini, joka alkoi kiinnostaa minua nähtyäni sitä
kaikkialla mediassa. Minua alkoi kiinnostaa kaikki kysymykset aiheen ympärillä.
Miksi he katoavat, minne? Etsiikö heitä joku, haluaako joku heitä takaisin,
lähtivätkö he itse? Huomasin asian, ja se kosketti sillä tavalla itseäni.
Sinulta kysyttiin paljon toista kirjaa, entäs kolmas?
En ole vielä päässyt toisen kirjan ylitse. Syksyni on ollut
kiireinen ja olen kiertänyt paljon kirjani kanssa. Taas on kysytty kyllä
paljonkin tulenko kirjoittamaan lisää ja kirjoitanhan lisää. Olen pitänyt
siitä, mutta tavallisena työssäkäyvänä aika nousee esteeksi.
Onko sinulla
kokopäivätyötä, perhe ainakin on, miten nämä vaikuttavat? Vaikeuttaako se
kuinka paljon kirjoittamista?
Minulla on koko päivätyö, toimin opintosihteerinä koulussa.
Kirjoittaminen onkin lähinnä harrastus minulle.
Päiväni menevät niin, että töiden jälkeen käyn kaupassa,
syön, käyn koirien kanssa ulkona, sitten hengähdän hetkeksi ja kirjoitan
illalla. Pääsääntöisesti kirjoittaminen tapahtuu viikonloppuisin, mitä en
oikeastaan voi edes valita. Kirjoitan silloin kun siihen on aikaa.
Kirjoittaminen oli konkreettinen projekti, mielestäni se ei
ole mikään taideteos. Minulla on kolme kirjoittavaa sisarusta, eikä minulla ole
koskaan ollut intohimoa tai halua kirjoittaa. Mietin vain pystynkö laajentamaan
mielikuvitustani, koska olen mielestäni hyvin totinen. Se oli koe, jossa ei
ollut taustalla taiteellista paloa tai halua. Mielestäni en ole taitelija. En kirjoittanut,
koska minun oli pakko sanoa jotain ja jotain piti kirjoittaa. Kirjoitin itseäni
varten.
Miten sait
kustannussopimuksen?
Kun olin saanut tekstini valmiiksi, mieheni kannusti
lähettämään sitä eteenpäin saadakseni palautetta. Laitoin tekstin tammikuussa
ja ajattelin odottavani puolisen vuotta. Helmikuussa sitten sain puhelun, jossa
minulle kerrottiin että kirjani halutaan kustantaa. Olin varma, että kyse on
pilasoitosta ja yritin olla rauhallinen, etten joutuisi pilkankohteeksi.
Keskustelun aikana tajusin, että nyt on tosi kyseessä. Se yllätti minut täysin
ja minun oli vielä varmistettava, että eihän tätä oltu järjestetty.
Teitkö taustatyötä
tekstiäsi varten? Ensimmäisessä kirjassasi käydään ainakin ulkomailla,
Espanjassa. Oletko käynyt näissä maissa ja kävitkö kirjan takia?
En käyttänyt paljoakaan aikaa taustatyöhön, en kokenut
tarinaa niin vakavamieliseksi. On aiheita, johon on pakko uppoutua että niistä
voi kirjoittaa ja ettei teksti kaadu yksityiskohtiin, enkä tarkoituksella
valinnut sellaista. Jotain minä kyllä katsoin, googletin muun muassa hotellin
jonne Hessu meni ja katsoin hotellin parvekkeet, mutten lukenut ja tutkinut
lääkefirmoja (jossa Hessu on töissä) ja kysynyt sähköpostilla niistä tietoa. En
kokenut sitä niin vakavamieliseksi. Toisessa kirjassa on esimerkiksi kohta,
jossa Hessu menee bussilla Rautatientorilta, ja olen saanut monesti sen jälkeen
kuulla, että bussi lähtee Kampista. Valitsin Rautatientorin, koska uskon, että
se on useimmille lukijoille tuttu tosin kuin Kamppi.
Valitsin Espanjan ilman mitään erityistä syytä. En ole edes
ihan varma miksi. Barcelonassa olen kyllä käynyt, ehkä se vaikutti. Myös kirjan
yksi tärkeistä hahmoista, Maria, vaikutti siihen paljon. Halusin hänestä
tietynlaisen, ja espanjalainen sopi siihen hyvin.
Mitä mieltä olet
dekkareista ja niiden uskottavuudesta? Onko kirjasi puhtaasti dekkareita?
Jos dekkareita alkaa miettiä liikaa, niin nehän perustuvat
paljon siihen että niissä on puolikkaita sanoja ja epäuskottavia vihjeitä,
jotka vievät tarinaa eteenpäin. Kun päätyy lukemaan jotain, niin silloin on
halu uskoa kirjailijaa. Jos alkaa liiaksi kyseenalaistaa kirjaa ja sen
maailmaa, niin kirja menettää kaiken uskottavuuden. Dekkareihin on vain
uskottava, näin vain käy, koska kirja vaatii sitä. Varmasti on tässä, ja
monissa muissa dekkareissa, paljon asioita joita voisi alkaa miettiä
toimisivatko ne vai ei.
Hessu –dekkarini eivät ole ehkä kaikista perinteisimpiä
dekkareita, mutta dekkareita joka tapauksessa. Niissä saattaa olla jopa pientä
seikkailutarinan makua. En halua lähteä väittelemään onko joku käänne uskottava
tai mahdollinen. Jokainen lukee omalla tavallaan ja omasta näkökulmastaan, aina
on joku joka uskoo ja joku joka ei. En ole pyrkinyt kirjoittamaan faktaa, vaan
vetävän tarinan.
Onko sinulla omia
kirjasuosituksia?
Suosikkini vaihtelevat, toisinaan pidän yhdestä, sitten
toisesta. Lempidekkareihini kuitenkin kuuluvat Agatha Christie ja Collin
Dexterin Morset. Näissä tarinoiden päähenkilöt ovat kantava voima joka vie
tarinaa eteenpäin, heidän persoonansa ja ominaisuudet ohjaavat miten kaikki
tapahtuu. Olen asunut jonkin aikaa Englannissa ja siellä olen lukenut kirjoja
alkuperäiskielellä.
Tässä on lista joistain lempidekkareistani:
Agatha Christie – Askeleet tyhjyyteen
Colin Dexter – Neidonmurha
Patricia Cornwell – Post Mortem (Hänen kirjansa Murhamiehen
muotokuva kertoo Viiltäjä-Jackista ja on todella hyvä.)
Nicci French – Losing You ja oikeastaan kaikki hänen
kirjansa
Jonathan Kellerman – Alex Delaware -sarja
Lee Child – Jack Reacher –sarja (Child on minun “salainen
paheeni”)
***
Piia Kaikkosen löytää myös Facebookista: Kirjailija Piia Kaikkonen
Pohjois-Pohjanmaan kirjoittajat ry. on ylpoeä Piasta <3
VastaaPoista